سلتا و دلتا

سلام من سمیه کریمی هستم مدرس زبان انگلیسی و ایلتس با ۱۷ سال سابقه تدریس و دارنده مدارک سلتا و دلتا ماژول ۲ از کمبریج و قصد دارم تو این مقاله درباره این ۲ کورس بسیار مهم و کاربردی (سلتا و دلتا ) صحبت کنم.

 

علی رغم اینکه قبل از شرکت تو این دو دوره بین المللی سالها بود که تدریس می کردم و چند دوره TTC  و ورکشاپهای تیچینگ شرکت کرده بودم ، این دو کورس تاثیر فوق العاده ای در دیدگاه من نسبت به تدریس و روش تدریس من گذاشت . در ابتدا براتون از دوره سلتا و بعد از اون درباره دلتا ماژول ۲ صحبت می کنم.

سلتا

همونطور که می دونین این دو کورس در ایران برگزار نمیشن و ولی شما می تونین این کور س های رو در کشورهای دیگه و سنترهای کمبریج بگذرونین. برای ثبت نام ، مرحله اول پیش ثبت نام هست که فقط از شما اطلاعات اولیه و شخصی می خواهند. در مرحله بعد برای شما یک تست کتبی برای شما ارسال میشه و از شما می خواهند تا یک رایتینگ هم بنویسید. در مرحله بعد شما یک اینترویو از طریق واتس اپ یا اسکایپ خواهید داشت که در صورتی که در این مرحله هم قبول بشید می تونید شهریه رو پرداخت کنید.

شهریه

شهریه رو می تونید یکجا و یا در چند مرحله پرداخت کنید.شهریه دوره سلتا بسته به اینکه طول مدت دوره چقدر باشه و کدوم کشور برگزارش کنه، متفاوته. این مبلغ از حدود ۱۲۰۰ تا ۲۷۰۰ پوند متغییر بود. مدت زمان کورسی که من ثبت نام کردم ۱۰ هفته و شهریه اون ۱۳۰۰ پوند بود.

F2F, Online, Blended

برای شرکت در کورس CELTA شما می تونین در دوره حضوری ، کاملا انلاین و Blended که بخشی از اون به شکل انلاین و بخشی بلاخص TP به صورت حضوری برگزار میشن، شرکت کنین .

همینطور این دوره به دو صورت فشرده یک ماهه و نیمه فشرده که حدود ۲ ماه و نیم زمان میبره، شرکت کنین . در مدل انلاین نیازی به حضور فیزیکی شما در اون کشور نیست . این دوره در کشور های بسیار زیادی برگزار میشه و شما شهریه ، کشورها ، سنترها و تاریخها رو میتونین در سایت سلتادلتا چک کنین.

انلاین و نیمه فشرده

من این دوره رو به صورت Fully online و Extensive گذروندم و اگر باز هم به اون روز برگردم بدون شک مدل انلاین و نیمه فشرده رو انتخاب می کنم به چند دلیل:

  • هزینه سفر و اقامت کم میشه.
  • امکان کار کردن رو همزمان با گذروندن دوره دارم .
  • دسترسی عالی و نامحدود به مطالب و جزوات در مودل برای من یک نعمت بزرگ بود.
  • علاوه بر روش تدریس با روش درست و استاندارد تدریس انلاین اشنا شدم که با توجه به اینکه دنیا داره به سمت اموزش انلاین و E-learning میره ، اشنایی با روش تدریس انلاین مورد تایید کمبریج یک ضرورت و موهبت برای من هست.
  • مدرک ارائه شده توسط کمبریج برای دوره انلاین و حضوری یکی هست. من هر دو کورس سلتا و دلتا رو در سنتر ITI استانبول گذروندم و راضی بودم. تیوترهای با تجربه و با دانش مثل لیز ، سلی ، النا ، شیبان و …. از مزیتهای بزرگ این سنتر هستند.

در طول این دوره شما با بیس و کانسپت تدریس زبان انگلیسی و همینطور مراحل و روال اصولی تدریس برای هر مهارت و سیستم شامل کلمه  گرامر، تلفظ، …… اشنا میشین و بعد از گذروندن این دوره خواهین دید که چقدر تدریس برای شما و یادگیری برای زبان اموزهاتون راحتتر ، شیرینتر و اصولی تر میشه . بر خلاف تفکر خیلی از افراد، در نهایت شما باید این کورس رو پاس کنید و امکان رد شدن وجود داره. شما ۸ تیچینگ پرکتیس TP و چهار اساینمت خواهین داشت که بر اساس اونها ارزیابی میشین.

در طول این دوره شما ۳۰ تا تسک انجام میدین. تعدادی لایو سشن خواهید داشت.  چهار تا assignment دارید که باید انجام بدید و همینطور ۱۰ TP یا Teaching practice كه دو تاشون unassessed هستند و هشت تا از اون ها assessed مي شند.

 

 

دلتا

حدود دو سال بعد از گذروندن سلتا برای کورس DELTA وماژول ۲ اقدام کردم . دوره رو در همون سنتر استانبول و کاملا انلاین گذروندم و واقعا راضی هستم. همونطور که می دونین دلتا شامل ۳ ماژول میشه و دلیلی که من با ماژول ۲ شروع کردم این بود که کابردی ترین ماژول و شبیه ترین ماژول به سلتاست.البته به مراتب سنگین تر ، سخت تر و عمیقتر . شاید صدها بار عمیقتر . هر وقت از من درباره تفاوت این دو میپرسن ، یه مثال ساده میزنم . سلتا مثل شنا کردن در یک استخر با عمق دو متر هست ولی دلتا مثل غواصی کردن در یک اقیانوس بی پایانه. می تونم بگم دلتا ماژول ۲ یکی از بزرگترین چالشهای زندگی من در زمینه یادگیری و اموزش زبان انگلیسی بوده که حدود یک سال زمان برد ولی واقعا ارزشش رو داشت.

دلتا ماژول۲

Tasks

در دلتا ماژول ۲ شما ۴۵ تسک دارین که باید کامل کنین.

Peer observations

ده کلاس از ده مدرسی که مدرک سلتا یا دلتا داشته باشه رو باید ابزرو کنین. ( این یک الزام هست و حتما ابزرو مدرسی که دکترای تدریس زبان انگلیسی داره ولی مدارک سلتا یا دلتا رو نداره، پذیرفته نیست).  برای هر کدوم گزارش حداقل ۷۵۰ کلمه ای بعد از مطالعه و تحقیق دقیق بنویسین.

Input sessions

هفته ای یک جلسه انلاین با تیوترهای دلتا خواهین داشت .

Unassessed LSA

در ابتدا دو تدریس LSA خواهین داشت که شامل پاورپوینت، طرح درسی طولانی ( نه شبیه طرح درسی سلتا ) و اساینمت خواهین داشتن که ارزیابی نمیشن.

LSA

بعد از اون ۴ تدریس یا LSA ( دو اسکیل و دو سیستم ) خواهین داشت که باز هم شامل پاورپوینت، طرح درسی طولانی ( نه شبیه طرح درسی سلتا ) و اساینمت ۲۵۰۰ کلمه ای خواهین داشتن.

External LSA

آخرین تدریس شما توسط تیوتر اکسترنال External tutor توسط کمبریج انتخاب میشه ارزیابی میشه و حتما باید پاس بشه .

Experimental

یک تدریس Experimental خواهین داشت که میبایست یکی از روشهای نو و غیر معمول تدریس زبان انگلیسی رو انتخاب و تدریس کنید. این تدریس هم شامل پاورپوینت، طرح درسی طولانی ( نه شبیه طرح درسی سلتا ) و اساینمت ۲۵۰۰ کلمه ای میشه .

R & A assignment and professional development

در طول دوره، اساینمت ار اند ای R & A رو دارین که در سه بخش نوشته میشه و معمولا بیشتر از ۲۵۰۰ کلمه میشه .

منابع و مطالعه

برای هر کدوم از این تدریس ها شما باید حداقل ۶ کتاب رو مطالعه کنید و هر ۶ کتاب رو در اساینمنت خودتون به عنوان ریفرنس با اشاره به جملات کتاب معرفی کنید. تقریبا هر اساینمنت شبیه یک پایانامه دانشگاه هست و نیاز به زمان و تحقیق زیاد داره . انتخاب درس و تمام طرح درسی شما باید براساس نیازها و علایق اون گروه زبان اموز باشه و شما باید این رو ثابت کنین. بر خلاف سلتا کورس بوکی برای تدریس وجود نداره و این شما هستین که ۰ تا ۱۰۰ درس رو باید طراحی کنین. در دلتا ماژول ۲ ساپورت و حمایت تیوتر بسیار کمه و در حد معرفی منابع به شماست و عملا شما باید به تنهایی و مستقل عمل کنید و خودتون رو ثابت کنین.

شهریه

شهریه رودر چند مرحله پرداخت می کنید.شهریه  بسته به اینکه طول مدت دوره چقدر باشه و کدوم کشور برگزارش کنه، متفاوته. این مبلغ از حدود ۱۲۰۰ تا ۲۷۰۰ پوند متغییر بود. شهریه کورسی که من ثبت نام کردم  ۱۴۰۰ پوند بود. در پایان دوره و برای External LSA مبلغی جداگانه پرداخت میکنین.

میشه ساعتها نشست و یک کتاب درباره تجربه گذروندن سلتا و دلتا نوشت. ولی من سعی کردم به شکلی خلاصه و مفید براتون بنویسم . اگر سوالی دارین میتونین در قسمت کامنتها بنویسین تا کمکتون کنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *