۳ راه تقویت اسپیکینگ با پادکست

سلام ، من مهشید نصرتی هستم و در این مطلب با هم  چند راه تقویت مهارت اسپیکینگ با پادکست رو بررسی می کنیم .یکی از راه های تقویت لیسنینگ ، گوش دادن به پادکست های مختلف هست که به زبان آموزهای زیادی در پیشرفتشون کمک کرده . در این مطلب سه راه برای تقویت اسپیکینگ از طریق پادکست رو بررسی میکنیم.

۱_خلاصه نویسی

اول به یک پادکست کوتاه گوش بدید.

در حالی که به پادکست گوش میدید، شروع به یادداشت کنید .

ولی چه نکاتی رو باید بنویسید ؟

  • کلمات و عبارات جدید
  • کلمات و عباراتی که براتون جدید نیستن ولی معناش رو فراموش کردین
  • کلماتی که معناشون رو بلدین ولی در جمله ای که شنیدین معنای جدیدی داره

حواستون باشه که کلمات رو به صورت تکی ننویسید و سعی کنید در یک عبارت یادداشت کنید. برای مثال کلمه”launch”رو در عبارت کاملlaunch campaign :یادداشت کنید .بعد از تموم شدن پادکست ، معنی کلمه های جدید رو پیدا کنید.

در مرحله بعد ، خلاصه ای از پادکست رو بلند تعریف کنید.

تو این مرحله باید سعی کنید از کلمات جدیدی که یادداشت کردید استفاده کنید و در آخر دوباره خلاصه ی پادکست رو میگید ولی این بار صداتون رو ضبط کنید.

بعد از ضبط ، بهش با دقت گوش بدید و سعی کنید اشتباهاتی که در ساختار داشتید و حتی در تلفظ ها ، همه رو یادداشت کنید.

حواستون باشه که به کلمات جدید نگاه کنید و خلاصه اتون رو بگید ، نه اینکه بنویسید .در ابتدا ممکنه این تمرین زمان زیادی ازتون بگیره ولی کم کم مهارت اسپیکینگ شما تقویت میشه . بعد از تمرین های این چنینی شما میتونید روان تر صحبت کنید چون بارها و بارها کلمات جدید رو می گید و به خاطر می سپارید.

۱_عباراتی که در پادکست می شنوید رو بلند تکرار کنید.

این روش ، برای تکرار عبارت ها در پادکست هایی که دیالوگ محور هستن مفید هست که شما با اصطلاحات عامیانه و غیر رسمی در مکالمات آشنا می شید.

برای این تمرین ، حتما پادکست هایی که به صورت دیالوگ و بین دو یا چند نفر هستن رو انتخاب کنید .چند نمونه از این پادکست ها در لیست زیر قرار داده شده:

 

  • یک بخش از پادکست ( سوال و جواب ) رو انتخاب و یادداشت کنید .

اینکه هرکس چه دیالوگی رو میگه کلمه به کلمه یادداشت کنید . این پروسه نوشتن، بهتون در به خاطر سپردن عبارات کمک می‌کنه.

تک به تک به عبارات گوش بدید ، فایل رو استپ کنید و تکرار کنید. سعی کنید طرز بیانتون تا حد ممکن شبیه گوینده باشه .حتی میتونید صداتون رو ضبط کنید و گوش بدید.

۳_جستجوی صوتی

اگه متن پادکست رو نداشته باشید ممکنه یادگیری کلمات جدید و پیدا کردن معناشون کمی سخت باشه چون دیکته کلمات رو نمی‌دونید.

دو راه برای این مشکل وجود داره که دومی به تقویت اسپیکینگ و تلفظ شما کمک می‌کنه:

  • از اطلاعاتی که در پادکست داده میشه استفاده کنید تا معنی کلمه رو حدس بزنید.

برای مثال دانش آموزی روی پادکستی کار میکرد و متوجه کلمهdemolish” “نمی شد و   فقط “molish” رو می‌شنید و نه تمام کلمه رو . بعد از اینکه به موضوع پادکست توجه کرد که راجع به destroying one building to build another one بود ، حدس زد که اون کلمه باید ربطی به “destroy” داشته باشه . بعد از بررسی دیکشنری دید که یکی از مترادفات destroy، demolish هست .

  • جستجوی صوتی گوگل

به کلمه ای که براتون نامفهومه با دقت گوش بدید ، مطمئن بشید که تلفظتون شبیه به گوینده میشه. می تونین از قسمت صوتی گوگل کمک بگیرید . برین در این قسمت و کلمه رو به همون شیوه تکرار کنید . بیشتر اوقات گوگل همون کلمه ای که تلفظ کردید رو نشون میده.

امیدوارم که این مطلب براتون مفید باشه . اگه شما تمرین دیگه ای انجام میدید حتما در قسمت کامنت ها باهامون به اشتراک بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *