قدم های اول در تدریس آنلاین

سلام ! من مهشید نصرتی هستم و قرار هست که در این مطلب راجع به نکاتی برای شروع تدریس به صورت آنلاین صحبت کنیم . شاید شما میخواین که تجربه جدیدی کسب کنید و یا مجموعه ای که باهاشون همکاری دارید ازتون خواسته به صورت آنلاین تدریس کنید . دلیلتون هر چی که هست این مطلب میتونه بهتون یک دید کلی از این مسیر جدید بده .

 

اولین چیزی که نیاز هست لپ تاپ و یا کامپیوتر با یک هدست هست که بچه ها صداتون رو واضح داشته باشن و همینطور داشتن اینترنت پایدار خیلی مهمه ( که این مورد زیاد تحت کنترل شما نیست ).

 

پلتفرم :

اگه با مجموعه ای کار می کنید احتمالا به شما پلتفرم مشخصی معرفی میکنن ولی اگه خودتون میتونید پلتفرم رو انتخاب کنید چندتا از رایج ترین هاش رو این زیر می تونید ببینید :

بهترین پلتفرم :

هر پلتفرمی مزایا و معایب خاص خودش رو داره و اینکه کدوم رو انتخاب کنید به این بستگی داره که چه کارهایی رو در طول کلاس میخواین انجام بدین ؟ چه اکتیویتی هایی رو در نظر دارید ؟

اگه میخواید که breakout room  داشته باشید  تا بچه ها به گروه های مختلف تقسیم بشن ، شاید اسکای روم گزینه مناسبی براتون نباشه و بیگ بلو باتن رو انتخاب کنید .

پس قبل از  انتخاب پلتفرم به این نکات توجه کنید :

  • نیاز من چیه ؟
  • آیا کلاس گروهی هست یا تک نفره ؟
  • چه فعالیت هایی رو باید انجام بدن ؟
  • آیا این پلتفرم رایگان هست و یا باید اشتراک بدم ؟
  • آیا هم من و هم دانش آموزها میتونن صدا و تصویرشون رو به اشتراک بذارن ؟
  • این پلتفرم روی چه مرورگر و دستگاه هایی کار میکنه ؟
  • آیا امکان به اشتراک گذاشتن فایل های صوتی و پی دی اف ها هست ؟
  • آیا من و دانش آموزها به تخته  دسترسی داریم ؟
  • آیا دسترسی به چت باکس وجود داره .؟

پس بهترین کار برای انتخاب پلتفرم این هست که درباره کارکردشون مطالعه کنید .

 

لطفا در قسمت کامنت ها بهمون بگین اولویت شما برای انتخاب پلتفرم کدوم گزینه ست ؟

  • دسترسی به چت باکس
  • دسترسی به screen share
  • دسترسی به breakout room
  • دسترسی به تخته

 

قبل از جلسه اول :

قبل از جلسه اول ویدیوهای آموزشی کار با پلتفرم انتخابی تون رو ببینید و به صورت آزمایشی یک جلسه با یکی از همکاراتون داشته باشید تا خوب پلتفرم رو بررسی کنید و یک دید کلی ازش پیدا کنید . حواستون باشه که از همه گزینه ها و کارکرد های مختلف پلتفرم تو یک جلسه استفاده نکنید و قدم به قدم جلو برید . اگه از breakout room  استفاده می کنید قبل از کلاس مشخص کنید گروه ها چه جوری تقسیم میشن و حتما هم اینترنت  رو چک کنید .

توجه داشته باشید که بهتره پشت سرتون دیوار باشه تا از حواس پرتی های احتمالی جلوگیری بشه . اگه دانش آموزهاتون هم این کار رو انجام بدن عالیه .

 

مهارت های مهم در تدریس آنلاین :

 

  • شناخت

اینکه فقط از طریق وبکم با شما در ارتباط هستن ممکنه یکم کار رو سخت کنه. سعی کنید تو کلاس خودتون باشید و با دوستانه برخورد کردن و لبخند زدن یک فضای دوستانه رو براشون ایجاد کنید .ممکنه فضای انلاین این حس رو ایجاد کنه که فقط شما از روی اسلاید ها براشون بخونید و یا ارتباطشون تک به تک با شما باشه . بهشون اجازه بدین که باهم صحبت کنن و ارتباط بین خود زبان آموزان هم  شکل بگیره.سعی کنید با استفاده ازدست هاتون و یا اغراق در حالت صورتتون ( نه بیش از حد ) بهشون نشون بدید که واقعا دارید بهشون گوش میدید ، یا  چه زمانی آماده گوش کردن به فایل صوتی باشن و صحبت کنن .

  • مشارکت

برای اینکه بچه ها مشارکتشون در کلاس بالا بره از روش های مختلفی میتونید استفاده کنید . در کنار breakout room  میشه از چت باکس برای سوال و جواب استفاده کرد . برای مثال اگه بچه ها باید یک تمرین رو انجام بدن که جاهای خالی رو پر کنن به جای اینکه از یک دانش آموز بپرسید، میتونید از همشون بخواین که پاسخ هاشون رو در چت باکس به اشتراک بذارن .

از چت باکس برای instruction دادن ، به اشتراک گذاشتن لینک ها ، error correction

،استفاده از استیکر ها و اینکه چک کنید چند نفر آماده هستن هم میتونید استفاده کنید .

 

 

  • مدیریت

برای اینکه بچه ها برای انجام تمرینی آماده باشن میتونید instruction  ها رو روی تخته یا در قسمت چت باکس بنویسید تا از سردرگمی های بعدش جلوگیری کنید و بعد ازشون بخواین که بهتون بگن دقیقا باید چه کاری انجام بدن . سعی کنید همیشه برای مثال یک تمرین رو باهم انجام بدید تا با اعتماد به نفس بیشتری سراغ بقیه گزینه ها برن .حتی برای تمرینات اسپیکینگ هم این کار رو انجام بدین تا کاملا متوجه بشن به چه صورت تمرین رو جلو ببرن .

همیشه یک زمانی رو اختصاص بدین که برای پاسخ دادن آماده بشن . از اینکه ساکت موندن نترسید . این سکوت به خاطر آنلاین بودن کلاس ممکنه نگران کننده به نظر بیاد ولی دانش آموزها نیاز به یک زمانی برای تحلیل دارن و این سکوت کاملا طبیعیه .حتی خودتون هم در زمان هایی که بچه ها تمرین انجام میدن بهتره میکروفونتون خاموش باشه و یک زمانی رو بذارید که با تمرکز کامل پیش برن .

نکته آخر ، متریال هاتون رو از طریق پاورپوینت و یا canva  میتونید آماده کنید و حواستون باشه که در آخر درس ازشون بپرسید که چی یادگرفتن ؟ چه چیزی از درس امروز براشون جالب بودو یا نبود ؟

 

در قسمت زیر ۶ مشکل با راه حلش ذکر شده . سعی کنید مشکلات و راه حل های مربوطه رو به هم وصل کنید .

 

دو کتاب خوب در حوزه تدریس به صورت آنلاین  :

How to teach Online

Excellent Online Teaching

 

 

امیدوارم این مطلب براتون مفید باشه . اگه سوالی دارید حتما در قسمت زیر کامنت بذارید و خوشحال میشیم از تجربیات خودتون برامون بگید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *