چرا باید گرامر بخونم؟

سلام من مهشید نصرتی، مدرس زبان انگلیسی هستم و توی این مطلب می‌خوام بهترین کتاب‌های یادگیری دستور زبان انگلیسی رو معرفی کنم.
قبل از اینکه بریم سراغ کتاب‌ها، بیاید اول جواب این سؤال معروف رو بدیم که:
چرا باید گرامر بخونم؟
برای اینکه بتونیم در مکالمه هامون جملاتی با ساختار صحیح و معنا دار بسازیم به یادگیری گرامر و قانون‌های ساختار یک زبان نیاز داریم. به کار بردن گرامر درست نه تنها در صحبت کردن، بلکه در نوشتار هم اهمیت بالایی برای انتقال معنا داره. وقتی به درک درستی از استفاده از گرامر برسید، اعتماد به نفس شما در صحبت کردن هم بیشتر میشه. البته این نکته قابل انکار نیست که رعایت کردن گرامر همیشگی نیست! مثلاً در مکالمات روزمره خیلی از ساختار‌های گرامری رعایت نمی‌شن که احتمالاً تو فیلم و سریال‌های مختلفی هم دیالوگ‌های شنیدید که طبق ساختار‌هایی که یادگرفتید نبودن. اما این‌ها استثنا هستن و در بقیه موقعیت‌ها مثل: مصاحبه‌ها، فضا‌های آکادمیک و. . شما باید دانش کافی از گرامر زبان دوم داشته باشید.

تمرین در بخش دستور زبان یا گرامر یکی از پایه‌های اصلی یادگیری زبان جدید هست. برای تمرین بیشتر روی گرامر کتاب‌های زیادی هستن که می‌تونید تهیه کنید و به صورت مکمل، در کنار کتاب اصلیتون بخونید و تمرین کنید.
مجموعه کتاب Grammar in Use
انتشارات کمبریج که یکی از موفق‌ترین انتشارات در زمینه منابع آکادمیک و آموزشی در جهان است، این مجموعه رودر سه سطح مختلف منتشر کرده. هر سه سطح، مقدماتی تا پیشرفته، برای مطالعه‌ی خودخوان مناسب هستن. تعداد درس‌ها برای هر سطح متفاوته و هر درس شامل دو صفحه می‌باشد. در صفحه اول، گرامر موردنظر در قالب مثال توضیح داده میشه و در صفحه دوم تمرین‌های مرتبط با صفحه اول ارائه میشه و نوبت شماست که پاسخ بدید.

 

اگه نیاز به تمرین بیشتر داشتید، می‌تونید در پشت صفحه تمرینات اضافه مربوط به گرامر‌هایی که خوندید رو پیدا کنید و مثل یک تست دانش خودتون رو بسنجید.

بخش دیگه‌ای هم به اسم study Guide هست و تست جامعی دارین که رو به روی هر تست شماره درس نوشته شده که به راحتی می‌تونید تمام آنچه که یادگرفتید رو بسنجید و ببینید که در چه درس‌ها یی نیاز به تمرین بیشتر دارید.

و در آخرکتاب پاسخ تمامی تمرین‌ها و تست‌ها رو می‌تونید چک کنید.
در این سه سری کتاب شما مرتباً در حال حل تمرین‌های مختلف خواهید بود. با اینکه تمرکز اصلی این مجموعه روی ساختار گرامر هاست و با جزئیات کمتری کاربرد گرامر‌ها توضیح داده شده اما مدل‌های مختلف از سؤالات رو می‌بیند که هم کسل‌کننده نیستن و هم شما رو به چالش می‌کشن. یکی از بهترین ویژگی‌های این سری، تست‌های انتهای کتاب هستن که زبان‌آموز به طور مستقل دانش خودش رو می‌سنجه و می‌تونه روی نقاط ضعف خودش بیشتر کارکنه وبه زبان‌آموز‌هایی که برای آزمون‌های بین‌المللی مثل آیلتس و یا تافل آماده میشن توصیه میشه.
کتاب Essential Grammar هم از همین انتشارات، از لحاظ ساختار کتاب، توضیح مطالب و تمرینات شباهت زیادی با این مجموعه داره و در انتهای کتاب به همون شکل تست و پاسخ‌ها رو می‌تونید ببینید.

مجموعه کتاب Oxford Living Grammar
انتشارات دانشگاه آکسفورد این مجموعه رو در چهار سطح مختلف، مقدماتی تا متوسط، منتشر کرده و هر کتاب از این مجموعه، شامل سی درس هست. گرامر و تمریناتِ هر درس شامل چهار صفحه میشه. یکی از نکات مثبت این مجموعه این هست که توضیحات دقیقی درباره استفاده از ساختار‌هایی که یادمیگیرید ارائه می‌ده و شما در کنار اینکه گام به گام با ساختار‌ها آشنا میشید، فهم دقیق‌تری نسبت به کاربرد هاشون پیدا می‌کنید. این مجموعه رو می‌تونید به صورت خودخوان مطالعه کنید.

 

برای فهم بهتر کلمات جدید، می‌تونید باکس‌های آبی رنگ به اسم Word Focus چک کنید. برای تمرین بیشتر و دوره هر درس شما می‌تونید بخش over to you رو چک کنید که این قسمت برای تولید زبان به صورت مستقل عالیه. در این بخش به شما تمریناتی داده میشه که بتونید با گرامر مورد نظر جمله بگید و یا بنویسید. برای اشنایی بیشتر شما با طرز پاسخ دادن به هر قسمت، چند نمونه پاسخ هم به صورت مجزا در کتاب هست.

تمرینات این مجموعه براساس موقعیت‌های روزمره طراحی شدن و شما را برای این موقعیت‌ها آماده می‌کنن. این سری کتاب‌ها به زبان‌آموز‌هایی که برای آزمون‌هایی KET وPET مثل آماده میشن توصیه میشه.

مجموعه کتاب Oxford Practice Grammar
این مجموعه توسط انتشارات آکسفورد در سه سطح، تا پیشرفته، منتشر شده و هر درس شامل دو صفحه میشه. توضیحات این سری از کتاب‌ها به زبان ساده ارائه شده و شما می‌تونید به صورت خودآموز هم مطالعه کنید. اول کاربرد گرامر توضیح داده میشه و در ادامه مثال‌هایی ارائه شده. بعد از توضیح نکات و کاربرد ساختار موردنظر، تمریناتی می اره تا هر آن چه که یادگرفتید رو محک بزنید و بعد از پایان هر بخش تستی برای ارزیابی دانشتون قرار داده شده. یکی از نکات مثبت این کتاب این هست که در انتهای کتاب آزمونی به اسم Exit Test قرار داره تا قبل از شروع کتاب بعدی، از نقاط ضعف و قوت خودتون مطلع بشید و ببینید برای چه ساختار‌هایی به مطالعه بیشتر نیار دارید.

 

 

این مجموعه به صورت خودخوان هم قابل مطالعه ست. پاسخ تمرین‌ها و تست‌ها در انتهای کتاب هست و می‌تونید صحیح یا غلط بودن پاسخ هاتون رو چک کنید. این مجموعه به زبان‌آموزانی که برای آزمون‌هایی مثلIELTS,TOFEL وPET آماده میشن توصیه میشه.

اگه با این مجموعه‌ها گرامر می‌خونید و تمرین می‌کنید از تجربیاتتون بهمون بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *