۳ روش به خاطر سپردن کلمات جدید

سلام  من مهشید نصرتی، مدرس زبان انگلیسی هستم . توی این مطلب به ۳ تا از رایج ترین روش  ها برای به خاطر سپردن کلمات جدید  می پردازیم .

ما دو دسته دانش کلماتی داریم :

Passive vocabulary

دسته اول ، کلماتی هستن که توانایی تشخیصشون و درک معناشون رو داریم  ولی در نوشته ها و صحبت هامون نمی تونیم ازشون استفاده کنیم .

Active Vocabulary

دسته دوم ، کلماتی که به راحتی به فکرتون میاد و در پروسه ارتباط گرفتن با افراد خیلی راحت ازشون استفاده می کنیم .

در پروسه یادگیری یک  زبان جدید، کلمات  Active  و Passive   به طور مداوم در حال تغییر هستن . شما  یه سری کلمات رو به کار می برید ، یه سری  فراموش میشه ،از کلمات جدیدی  استفاده میکنید و کلمات قبلی رو مرور میکنید . پس کلمات در طول زمان  بین این دو دسته  در حال حرکت هستن ولی همیشه یه بخش بزرگی از کلمات passive  هستن.حتی در  زبان مادریتون دانش کلمات passive از Active  بیشتر هست .

تمرکز ما نباید روی این باشه که هر روز کلمات جدید یاد بگیریم بلکه باید روی این تمرکز کنیم که کلمات passiveی که در حال حاضر میدونیم رو به Active تبدیل کنیم .

 

  1. دیکشنری رو بذارید کنار

زمانی که دارید با کسی به زبان جدید صحبت می کنید ممکنه یه کلمه از یادتون بره یا نوک زبونتون باشه و نتونید بگید که دقیقا چی هست . قطعا تو چنین شرایطی چک کردن دیکشنری ایده جالبی نیست .

پس باید چیکار کنید ؟

سعی کنید معنی کلمه رو توصیف کنید  و یا از مترادفش استفاده کنید . اینجوری در ادامه دادن ، قطع نکردن مکالمه و توصیف کردن ماهر می شید .

  1. گوش کردن و خواندن

روزانه خوندن و گوش کردن مطالبی که بهش علاقه دارید و متناسب با سطحتون هست که باعث میشه به صورت مستمر در معرض زبان باشید.

 

  1. مرور

همه زبان آموز ها یه دفتر برای کلمات جدیدی که یاد می گیرن دارن ولی اشکال کار اینجاست که کلمات رو به صورت تکی می نویسن و برای همین هست که نمیتونن ازشون استفاده کنن.

راه حل چیه ؟

  1. کلمات رو در قالب یک جمله بنویسید .

اینجوری می دونید که این کلمه  کجای جمله و با چه ساختاری میاد، تا یادتون بمونه در چه موقعیتی و کجای مکالمه این کلمه موردنظر  رو شنیدین  .اینجوری متوجه مفهوم میشید و در طول زمان احتمال اینکه تو صحبت هاتون استفاده کنید خیلی بیشتر می شه .

  1. برای هرکلمه حداقل سه جمله بنویسید ، چون یک کلمه میتونه معنای مختلف داشته باشه .

میتونید از اپ هایی مثل Anki  و Quizlet  استفاده کنید که این فرصت رو بهتون میده تا  به صورت روزانه هر جایی که باشید کلمات رو مرور کنید ، تصویر اضافه کنید و از خودتون تست بگیرید . میتونید دفترتون رو به ترتیب حروف الفبا بذارید و حداقل یک بار در روز مطالعه اش کنید .

  1. روازنه بنویسید

اینکه راجع به چه موضوعی بنویسید به خودتون بستگی داره . نیازی نیست نوشته اتون تخصصی باشه . حتی میتونید از روتین خودتون بنویسید ولی هدف استفاده از گرامر جدید، کلمات جدید یا مترادفشون هست . اگه هم اهل نوشتن نیستید سعی کنید برای خودتون انگیزه ایجاد کنید . برای مثال اگه یک هفته به طور مداوم تو دفترتون نوشتید می تونید برای خودتون یه جایزه در نظر بگیرید.  وسیله ای که خیلی وقت بود میخواستید داشته باشید رو بخرید  ، جایی که مدتی بود میخواستید ببینید، برید و….

 

امیدوارم که این مطلب براتون کاربردی باشه. حتماً  از تجربیات و روش هایی که امتحان کردید در قسمت کامنت بهمون بگید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *